Ako optimalizovať stránku s chybou 404 pre SEO a konverzie

Optimalizácia stránky s chybou 404

V ideálnom svete by ste nikdy chybovú stránku 404 nepotrebovali, odkazy by sa nikdy neprerušili, zdroje by zostali na jednom mieste a návštevníci by sa mohli bezproblémovo pohybovať po vašom webe. Napriek maximálnemu úsiliu však chybové stránky 404 existujú.

Chybová stránka 404

Je to najčastejšia chyba, s ktorou sa návštevníci stránok stretávajú. V podstate to znamená, že stránku, na ktorú sa návštevník pokúšal dostať, nemožno nájsť. Môže to byť spôsobené tým, že sa webstránka presunula na novú URL adresu alebo bola z webovej lokality odstránená.

Aj keď by bolo vhodné podniknúť kroky na opravu týchto chýb, keď ich už nájdete, je tiež vhodné vytvoriť takú stránku s chybou 404, ktorá návštevníkom pomôže nájsť to, čo skutočne hľadajú, v prípade, že sa s touto chybou stretnú. Stránky s chybou 404 dokonca možno využiť na zvýšenie SEO a konverzií.

Zákazníci nechcú vidieť stránky s chybou 404 a spoločnosti taktiež nechcú nefunkčné odkazy, pretože oba prípady vedú k zníženiu možnosti predaja.

To však pre vás nemusí byť smutná správa. So správnym prístupom môžete optimalizovať vaše chybové stránky tak, aby poskytovali nakupujúcim hodnotu.

Tu je 12 spôsobov, ako vytvoriť lepšie chybové stránky 404.

1. Umiestnite vaše produkty

Využite vašu chybovú stránku 404 ako príležitosť na efektívne umiestnenie produktov. Ukážte návštevníkom výber niektorých najobľúbenejších produktov spolu s odkazmi na každý z nich. Hoci potenciálni zákazníci nemusia hľadať práve tieto konkrétne položky, tento prístup poskytuje spôsob, ako ich dostať z vašej chybovej stránky 404 na aktívne stránky.

Jedna vec, ktorú je však dôležité poznamenať: Vždy využívajte obrázky. Zatiaľ čo odkazy na produkty sú lepšie ako nič, odkazy s obrázkami sú oveľa efektívnejšie.

2. Ukážte recenzie používateľov

Svoje chybové stránky 404 môžete tiež vylepšiť zahrnutí používateľských recenzií vašich produktov alebo služieb. Keď používatelia prejdú na stránku s chybou, sú prirodzene frustrovaní. Nie sú si istí, čo sa pokazilo, ale vedia, že nenašli to, čo chceli. Výsledkom je, že sa znižuje pravdepodobnosť, že si kúpia čokoľvek, čo predávate.

Pridaním niekoľkých dobre vybraných zákazníckych recenzií však môžete zmeniť ich dojem a dostať zákazníkov na stránku, ktorú chcú vidieť.

Hodnotenie stránky

3. Získajte nových zákazníkov

Začať svoju chybovú stránku 404 ospravedlnením je solídna taktika, ale operácie môžete zlepšiť generovaním nových potenciálnych zákazníkov. Funguje to takto: Spolu so správou „Je nám ľúto, že to nefunguje.“ ponúknite zákazníkom spôsob, ako sa s vami skontaktovať alebo im ponúknite bezplatnú ukážku vášho produktu alebo služby.

Vytvorte jednoduchý jednoriadkový formulár, ktorý požiada používateľov, aby odoslali svoje e-mailové adresy a ste na ceste k uloveniu nových spojení s potenciálnymi zákazníkmi.

4. Urobte dojem

Ak zákazníkov nemôžete prinútiť zostať, aspoň ich rozosmejte. Od vtipu na vlastný účet až po vtipné video, ktoré môže, ale nemusí súvisieť s vašou značkou, humor môže mať pozitívny vplyv a zároveň pomôcť zákazníkom zapamätať si vašu značku.

Predstavte si návštevníka, ktorý sa dostane na vašu chybovú stránku 404, pozrie si vtipný videoklip a zasmeje sa. Keď nabudúce uvidí reklamu na vašu značku, je pravdepodobné, že si spomenie na pozitívny vplyv vašej vtipnej 404, a nie na frustráciu z pristátia na nefungujúcej stránke. A možno sa znova vráti a navštívi váš web.

5. Nasmerujte návštevníkov správnym smerom

Aj keď možno neviete, čo zákazníci presne hľadali, keď sa dostali na vašu chybovú stránku, môžete to aspoň uhádnuť. Použitím údajov zhromaždených z vášho riadenia vzťahov so zákazníkmi (z angl. CRM – customerrelationship management) a analytických nástrojov môžete vytvoriť súbor najbežnejších výrazov, ktoré zákazníci vyhľadávajú. To vám môže pomôcť pri vytváraní vášho návrhu stránky 404.

CRM analýza údajov

Ak ste napríklad e-shop so zimným oblečením, a najobľúbenejšie vyhľadávanie sú „zimné kabáty“, „bundy do dažďa“ a „nepremokavé čižmy“, umiestnite na stránku 404 odkazy na všetky tieto kategórie, aby ste zákazníkov nasmerovali správnym smerom.

6. Ponúknite hodnotu

Ak nemôžete zistiť, čo zákazníci chcú, ponúknite im miesto toho niečo hodnotné. Jedna z možností? Vyskakovacie okná zámeru ukončenia (z angl. exit-intentpopups).

Hoci je pravdou, že ľudia vo všeobecnosti nemajú radi kontextové okná, tento prístup ponúka výnimku. Vytvorením kontextového okna, ktoré objavia predtým, ako opustia chybovú stránku 404, a v ktorom im ponúknete zľavu alebo zľavový kód, ich môžete presvedčiť, že sa oplatí vrátiť sa späť na vašu domovskú stránku, aby našli to, čo pôvodne hľadali alebo si kúpili niečo iné.

7. Stavte na jednoduchosť

Pokiaľ ide o chybovú stránku 404, nepremýšľajte príliš nad ňou. Iste, vysvetlite v základných pojmoch čo sa pokazilo a ponúknite zákazníkovi cestu, ako problém vyriešiť, no určite nepíšte dlhé odseky textu vysvetľujúce problém a žiadajúce  zákazníkov o ich priazeň.

Prečo? Pretože to s najväčšou pravdepodobnosťou čítať vôbec nebudú. Namiesto toho zefektívnite svoje ospravedlnenie a potom pridajte zoznam bežných odkazov (ktoré skutočne aj fungujú) na vašu lokalitu, ako je napríklad vaša domovská stránka, stránka vyhľadávania alebo stránka pomoci.

8. Poskytnite interakciu

Čo keby ste mohli spraviť chybovú stránku 404 ešte zábavnejšou? Niektoré značky sa rozhodli vytvoriť mini videohry, ktoré zákazníkom poskytnú niekoľko minút zábavy a potom poskytnú odkazy na iný obsah ich stránok. Je to skvelý spôsob, ako pozitívne otočiť inak negatívnu skúsenosť. Tým, že necháte zákazníkov napríklad odpáliť mimozemšťanov, môžete zmierniť bodnutie, ktoré prichádza s pristátím na chybovej stránke.

Mini hra na webe

9. Využite kľúčové slová

Chybové stránky 404 môžu tiež pomôcť zlepšiť optimalizáciu pre vyhľadávače.

Ako na to? Namiesto jednoduchého uvedenia krátkej správy a ospravedlnenia, pridajte niekoľko najobľúbenejších kľúčových slov spolu s relevantnými odkazmi. Pridá to hodnotu inak nefunkčnej stránke tým, že z nej urobí niečo, čo používateľom pomôže nájsť vec, ktorú hľadali.

Povedzme, že ste spoločnosť, ktorá ponúka starostlivosť o domáce  zvieratá. Na chybovú stránku 404 spolu s odkazmi môžete zahrnúť kľúčové slová ako „starostlivosť o psy“ alebo „služba pre domáce zvieratá“.

V praxi to znamená pridanie niekoľkých riadkov textu za správu 404, ako napríklad „Hľadáte našu stránku starostlivosti o psov? Kliknite sem.“ alebo „Potrebujete najlepšie služby pre domáce zvieratá? Pozrite sa, čo vám môžeme ponúknuť.“

10. Umiestnite vašu aplikáciu priamo na stránku 404

Ďalšou možnosťou, ako zvýšiť vplyv vašej chybovej stránky 404, je pridanie odkazu na stiahnutie mobilnej aplikácie. Iste, je to odvážny krok – návštevníci možno nebudú mať záujem o sťahovanie vašej aplikácie, keď sa dostanú na chybovú stránku, ale ak ju umiestnite správnym spôsobom, môže to fungovať.

Môžete napríklad zdôrazniť, vaša mobilná aplikácia ich nenasmeruje na chybové stránky alebo dať jasne najavo, že zákazníci pomocou aplikácie ľahšie nájdu to, čo chcú. Aj keď nevygenerujete značné množstvo stiahnutí, každá inštalácia aplikácie je cestou k potenciálnemu nákupu zákazníkov.

Mobilná aplikácia 404

11. Vytvorte spojenie

Ak sa dokážete so zákazníkmi spojiť, môžete ich prinútiť, aby sa na vašu stránku vracali. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je oprieť sa o ich frustráciu.

Príkladom môže byť vytvorenie stránky s fotkami zamestnancov a textom „Vyberte si, koho vyhodíte“, ako to spravila technologická spoločnosť Emailcenter. Návštevníkom poskytujú možnosť rozhodnúť sa, kto ponesie vinu za zobrazenie chybovej stránky 404. Aj keď je to len interaktívny vtip, vytvára spojenie medzi zákazníkom a spoločnosťou, vďaka čomu sa budú na stránku vracať.

12. Buďte spoločenský

A v neposlednom rade? Na vašej chybovej stránke 404 ponúknite odkazy na všetky vaše stránky sociálnych médií. V skutočnosti to otvára dvere pre zákazníkov, aby vyjadrili ich sklamania, ale zároveň to môže vytvárať pôdu pre spoločnosť, aby obnovila dobré vzťahy.

Ak ste schopní rýchlo reagovať na komentáre návštevníkov, môžete prekonať počiatočné sklamanie z chybovej stránky a dostať zákazníkov späť na stránku tým, že im poskytnete odkazy na konkrétne produkty, ktoré hľadali, formuláre spätnej väzby alebo dokonca špeciálne zľavy.

Odkazy na sociálne siete

Príklad našej chybovej stránky s využitím niektorých prvkov:

Ukážka chybovej stránky 404

Ako ešte vylepšiť chybové stránky 404?

Chcete zvýšiť vaše marketingové úsilie? Ďalšie možnosti pre chybové stránky 404 sú:

Vyhľadávací panel (z angl. search bar) – Vyhľadávací panel, ktorý je na stránke dobre viditeľný je skvelou funkciou. Návštevník vašej stránky zjavne niečo hľadal, a hoci to možno nenašiel pri poslednom kliknutí, rýchle vyhľadávanie by ho mohlo nasmerovať správnym smerom.

Navigačné menu –Pravdepodobne budete chcieť zahrnúť aj sekciu navigácie na stránke, aby mohli návštevníci okamžite pokračovať v prehliadaní vašej lokality bez toho, aby sa museli vracať späť na stránku.

Zábava – Niektoré webové stránky využívajú aj svojrázne,  zábavné ospravedlnenia. Nie je to úplne nevyhnutné, ale môže to návštevníkov výrazne upokojiť.

Spokojnosť zákazníkov

Záver

Aj keď je nemožné úplne sa vyhnúť obávanej chybovej stránke 404, je možné ju premeniť na aktívum.

Keď zistíte, čo by mohli zákazníci hľadať, využijete relevantné marketingové údaje a uistíte sa, že vaša chybová stránka odráža pozíciu vašej značky, môžete stránku 404 posunúť z jednoduchých číselných symbolov na skutočné SEO a marketingové výhody.

Zdroj: https://blog.hubspot.com/blog/3-ways-to-turn-your-404-error-page-into-a-marketing-asset