Zvládnuť umenie predaja prostredníctvom príbehov je nevyhnutnou súčasťou marketingu, pretože príbehy sú základom komunikácie.
Poďme si o tom povedať viac.
Čo je to marketingový príbeh?
Keď vyrozprávate ten správny príbeh presvedčivo, môžete tým upútať pozornosť, pobaviť, poučiť,… A to v priebehu len niekoľkých minút.
Marketingové príbehy sú zapamätateľné a zdieľateľné – takže obsahujú 2 z najdôležitejších aspektov, ktoré vám môžu pomôcť zarobiť.
Vďaka obsahovému marketingu sú marketingové príbehy príliš cenné na to, aby ste ich obišli.
Marketingový príbeh, ktorý môžete s hrdosťou vyrozprávať
Všetci sa teda zhodneme na tom, že na príbehoch skutočne záleží aj v oblasti obchodu.
Ale ako tieto príbehy podať? Čo konkrétne tvorí dobrý marketingový príbeh?
Zistite to vďaka 5 kritickým komponentom marketingového príbehu a využite ich v oblasti vášho podnikania.
Ako každý správny príbeh, aj ten váš potrebuje svojho hrdinu. A tým aj začneme.
1. Potrebujete hrdinu
Všetky dobré príbehy sú o niekom (aj keď to môže byť profesionálne monštrum alebo hovoriaca hračka).
Najväčšou chybou firiem je, že si myslia, že ich hlavným hrdinom príbehu je ich vlastný podnik.
Tento prístup prevláda medzi mnohými reklamami, ktoré sú založené na neistote. Napríklad:
„Kúpte si našu zubnú pastu, inak zomriete bez priateľov a sami.“
Vytvára to sebeckú, ľahko ignorovateľnú marketingovú správu. A tá dôveru nevybuduje.
Ak chcete vyrozprávať pútavý marketingový príbeh, hrdinom musí byť váš zákazník.
Čo definuje hrdinu?
Hrdinom príbehu je ten, kto sa postupom deja mení z obyčajného človeka na niekoho výnimočného.
2. Váš marketingový príbeh potrebuje cieľ
Dobré podniky sú o riešení problémov zákazníkov.
Inými slovami, dobré nápady na online podnikanie majú na pamäti premeny zákazníkov.
Musíte pochopiť, kde sa váš zákazník – hrdina, dnes nachádza a kam chce ísť.
Akú zmenu hľadá?
- Chce transformáciu zdravia, transformáciu vzťahu, bohatstva, či kariéry?
- Ako bude fyzicky vyzerať, keď dôjde k premene?
- Čo bude môcť urobiť, čo teraz nemôže?
- Získa niečo, čo momentálne nemá?
- Ako sa zmení jeho presvedčenie?
- Aké nové spojenia alebo vzťahy bude mať?
- Kto to bude?
Kým nepochopíte cieľ svojho zákazníka – hrdinu, nemáte marketingový príbeh.
3. Potrebujete prekážku
Ak by bola zmena jednoduchá, váš zákazník by vašu firmu nepotreboval.
Prekážky sú to, čo robí marketingové príbehy zaujímavými.
Priepasť medzi tým, kde je váš hrdina dnes a kam chce ísť, je jadrom vášho pútavého príbehu.
Často existujú aj vonkajšie prekážky, ktoré bránia konečnému víťazstvu vášho zákazníka, ale tie najzaujímavejšie sú takmer vždy vnútorné.
Čo bráni vášmu zákazníkovi – hrdinovi dosiahnuť svoj cieľ? Aké vonkajšie prekážky mu stoja v ceste?
A čo je dôležitejšie, aké emocionálne a psychologické prekážky si sám vytvoril? Aké vnútorné obmedzenia musí prekonať, aby dosiahol svoj vytúžený cieľ?
4. Váš marketingový príbeh potrebuje mentora
Ak je váš zákazník hrdinom, kde ste zostali vy a vaša firma?
Ak je vaším zákazníkom Luke Skywalker, ste Obi-WanKenobi. Ste múdry mentor, ktorý môže poskytnúť základné informácie a nástroje, ktoré umožnia hrdinovi dosiahnuť ciele.
Ako poukazuje Jonah Sachs vo svojej zaujímavej knihe Winningthe Story Wars, rozdiel medzi silným marketingovým posolstvom a staromódnymi reklamami na zubú pastu založenú na neistote spočíva v tom, že zdôrazňujete, že cestá vášho hrdinu je výsledkom jeho vlastného úsilia a práce.
Vaša firma neexistuje na to, aby ste sa zniesli a vyriešili za ňu všetky problémy. To by vášho zákazníka infantilizovalo, čo je v konečnom dôsledku neuspokojivé pre všetkých. Vidieť veľa neurotických plačlivcov nie je pre zákazníka taká zábava.
Vaša firma má viesť, koučovať, mentorovať a pomáhať.
5. Potrebujete morálku
Keď rozprávate marketingový príbeh, je vždy múdre explicitne vysvetliť morálku vášho príbehu.
Takže áno, pomocou marketingových príbehov môžete ukázať ľuďom, akým spôsobom váš zákazník – hrdina prekonáva prekážky a dosahuje svoje ciele.
Ukážte, ako vaša firma mentoruje a vedie zákazníkov, aby sa stali lepšími verziami samých seba.
Ukážte, ako môžu zákazníci prekonať vonkajšie aj vnútorné prekážky, aby získali to, čo hľadajú.
Dajte vášmu publiku vedieť, čo by mali robiť ďalej alebo čo by si mali so sebou vziať. Najjemnejšie a najsofistikovanejšie príbehy ukazujú divákom morálku príbehu.
Nebojte sa to napísať. Buďte jasní a priami. Jasnosť je zlato.
Bonus: Vaše marketingové príbehy potrebujú pravdu
Je tu ešte jeden prvok, ktorý je pre váš marketingový príbeh viac než užitočný.
Vo veku neporovnateľnej digitálnej transparentnosti môžete dosiahnuť úžasné víťazstvá len tým, že budete mať dokonalú marketingovú etiku a budete hovoriť pravdu.
Textár z 19. storočia, John Powers nám dal všetko, čo sme kedy skutočne potrebovali vedieť:
„Buďte zaujímaví. Hovorte pravdu. A ak nemôžete povedať pravdu, zmeňte, to čo robíte, aby ste mohli. Inými slovami, žite pravdu.“
Chce to odvahu a nájdenie tejto odvahy môže byť niečo ako vaša vlastná cesta hrdinu.
Ale čím úprimnejší dokážete byť o svojom podnikaní, o tom, komu slúžite a o problémoch, ktoré riešite, tým väčšiu lojalitu nájdete.
Každý príbeh potrebuje iskru niečoho pozoruhodného, aby sa dal zapamätať a zdieľať.
A vo svete, v ktorom dnes žijeme, môže byť čestnosť jedným z najpozoruhodnejších prvkov marketingového príbehu zo všetkých.
Záver
Zlaté pravidlá skutočne dobrého príbehu?
Vytvorte si vášho zákazníka – hrdinu a ukážte ľuďom, ako dosiahnuť to, čo skutočne chcú. Ukážte morálku vašej firmy a hovorte pravdu.