Black Friday (čierny piatok), Cyber Monday (kybernetický pondelok) alebo Super Saturdays (super soboty) – v sviatočný a predvianočný čas nesmú chýbať dni výpredajov. Dochádza k nárastu spotrebiteľských výdavkov a zvyšuje sa chuť nakupovať.
Využite tieto dni pred sviatkami a máte recept na rekordný predaj za štvrťrok.
Potrebná je však premyslená stratégia digitálneho marketingu. Práve preto vám poskytujeme najlepšie sviatočné tipy na digitálny marketing, ktoré môžete využiť a zvýšiť tak svoj predaj.
Prečo sú práve sviatky najlepším časom na úspešný digitálny marketing?
Ako iste viete aj vy, online nakupovanie je tento rok pre spotrebiteľov kľúčové, rovnako ako tomu bolo v minulom roku. Slováci v roku 2020 minuli až 1,75 miliardy eur, čo predstavuje oproti roku 2019 nárast o 29%. Určite tomu teraz nebude inak.
Vďaka veľkému dopytu po online nakupovaní je obdobie pred a počas sviatkov jedným z najlepších na spustenie novej stratégie digitálneho marketingu.
Efektívna stratégia si však vyžaduje aj hospodársku súťaž medzi značkami. Je dôležité prezentovať silnú digitálnu kampaň, ktorá potenciálnych zákazníkov zaujme a prinúti ich k nákupu.
9 tipov pre digitálny marketing počas sviatkov
Pomocou týchto 9 sviatočných tipov v oblasti digitálneho marketingu si určite zaistíte veselé sviatky.
1. Začnite včas a majte plán
Kedy je ten správny čas? Najlepšou stratégiou je začať s digitálnym marketingovým plánom mesiac pred sviatkami. Inak povedané: Ak ste ešte nezačali plánovať svoju stratégiu, začnite teraz. V čase, keď toto čítate, väčšina spotrebiteľov už začala nakupovať.
Vždy je potrebné urobiť si plán včas. Plánujte počas sviatočnej sezóny a konkurencia, ktorá mala kampane naplánované mesiac vopred vás určite prekoná. Plánovanie stratégie nemusí byť zložité.
Začnite tým, že si načrtnete ciele, ktoré chcete dosiahnuť. Zvoľte si taktiku, ktorú plánujete použiť. Potom uveďte všetky prostriedky, ktoré potrebujete na návrh kampane a zistite, aké marketingové cesty chcete využiť. Nakoniec si vytvorte realistickú časovú os, odo dňa, kedy chcete kampaň spúšťať.
Takto najlepšie zistíte, čo všetko potrebujete urobiť pre vašu sviatočnú marketingovú kampaň, koľko práce treba spraviť pre jej úspešnosť a ako najlepšie využiť čas.
Čo je najdôležitejšie – nezľaknite sa, ak ste ešte nezačali plánovať. Zamerajte sa na nákupné dni, ktoré vám ešte zostávajú a nájdite jednu alebo dve účinné stratégie, do ktorých vložíte všetko svoje úsilie.
2. Usporiadajte súťaž
Sviatky sú aj časom rozdávania darčekov. Poznáte lepší spôsob ako sa dostať do sviatočnej atmosféry a využitím súťaže o darčeky prilákať viac záujemcov?
Súťaž nie je len skvelým spôsobom, ako prilákať svojich zákazníkov, ale zvýšite tým aj povedomie o vašej značke alebo sledovanosť na vašich sociálnych sieťach. Súťaž môžete využiť napríklad aj na prezentáciu blížiacich sa nákupných akcií.
Skvelá vec na online súťažiach je to, že sa vytvárajú rýchlo, jednoducho a lacno. Nemusíte rozdávať nič extravagantné, aby sa ľudia nadchli. Niekedy postačí aj produkt zdarma.
3. Využite platené kampane na zvýšenie povedomia
Aj keď sme presvedčení, že SEO má popredné miesto v každej marketingovej kampani, vzhľadom na časovú náročnosť počas sviatočnej sezóny sú PPC (pay per clic – cena za klik) reklamy nevyhnutné.
Využívajte každý veľký reklamný kanál, kde môžu zákazníci vašu reklamu vidieť. Určite by sme odporúčali minimálne Google, Facebook a Instagram, ale neváhajte inzerovať na akomkoľvek inom kanáli, ktorý považujete za výhodný na prilákanie publika.
Buďte obozretný s vašim rozpočtom. Uistite sa, že ho máte rozložený tak, aby pokryl celú sviatočnú sezónu. Aj keď je lákavé využiť rozpočet naplno a prilákať zákazníkov čo najskôr, nie všetci spotrebitelia musia byť pripravení nakupovať už v novembri.
Existuje niekoľko stratégií, ktoré budete musieť zrealizovať.
Po prvé, čím sú Vianoce bližšie, tím budú vaše náklady na reklamu vyššie. Keďže obchodníci vedia, že spotrebitelia budú nakupovať na poslednú chvíľu, ceny za kliknutie budú tiež drahšie.
Po druhé, do konca novembra sa zbavte všetkých kampaní, ktoré nedosahujú výkonnosť. Týmto spôsobom môžete ušetriť rozpočet na ďalšie kampane.
4. Využívajte propagácie, ale používajte ich opatrne
Propagácie a zľavy sú ako dvojsečná zbraň. Na jednej strane môžu byť skvelé na zvýšenie návštevnosti vašej stránky a miery konverzií. Na druhej strane majú potenciál znehodnotiť vašu značku – najmä v čase, keď je nekontrolovateľná spotreba úzko spojená s poškodzovaním životného prostredia.
Niektoré značky sa kvôli tomu dištancovali od veľkých zliav a zvýhodnených ponúk na Black Friday (čierny piatok). Pre príklad, zahraničná značka REI zatvára už po šiesty rok svoje brány a platí zamestnancom deň voľna, aby ho mohli stráviť so svojou rodinou. Ďalšia značka Allbirds zas počas Black Friday a Cyber Monday (kybernetický pondelok) zvyšuje ceny a peniaze daruje na ekologické účely.
Ponuky a zľavy by ste mali využívať s rozvahou.
Namiesto toho, aby ste konkurovali cenou, prečo nehľadať iné spôsoby? Zaujímavou akciou môže byť napríklad doprava zdarma, milý darček k objednávke alebo iné formy odmeny. Je to skvelý spôsob ako si zachovať značku v povedomí a zároveň ponúknuť zľavy, po ktorých sviatoční zákazníci túžia.
Ďalším spôsobom, ako zvýšiť zmysluplnosť zliav, je obmedziť ich na existujúcich zákazníkov. Vďaka tejto stratégii odmeníte svojich zákazníkov za vernosť vašej značke a tá nestratí hodnotu v očiach nových zákazníkov. Navyše je oveľa lacnejšie udržať si verného zákazníka ako získať nového. Malá pozornosť môže stačiť na to, aby cez sviatky nakúpili u vás a nie u konkurencie.
5. Vytvorte sviatočné darčekové sady
Ak hľadáte spôsob, ako zvýšiť konverzie a AOV (z angl. average order value – priemerná hodnota objednávok), skúste svoje produkty spojiť do sviatočných darčekových setov a predávať ich so zľavou. Balíčky produktov sú v predvianočnom období veľmi obľúbené.
Takéto balíčky sú vhodné najmä pri produktoch pre zdravie a krásu. Nie je však dôvod na to, prečo by to nemalo fungovať aj pri iných produktoch.
Napríklad internetový obchod s fitness produktmi, môže obsahovať Joga balíček (podložka na jogu, športová taška, fľaša na pitie).
Obchod so zvieracími potrebami môže urobiť napríklad balíček s rôznym krmivom pre psov, obojkom a pelechom.
Čokoľvek predávate, takmer vždy máte možnosť vytvoriť zľavnené darčekové balíčky.
Nehádajte, ktoré produkty budú spolu dobre fungovať. Využite údaje a analýzy, aby ste zistili, ktoré produkty sú najobľúbenejšie a ktoré sa najčastejšie nakupujú spolu.
Samozrejme, nemusíte do balíčkov zahrnúť len najpredávanejšie produkty. Bundling (balenie viacerých produktov do jedného balíčka) je skvelý spôsob ako predávať menej obľúbené produkty, ktoré si zákazníci jednotlivo kupujú málokedy.
6. Vytvárajte cielené e-mailové kampane
Zahrnúť e-mailové kampane do vašej stratégie digitálneho marketingu je jednoduché. Zároveň je to aj stratégia s vysokou návratnosťou.
Bohužiaľ, takmer každý značka to už vo svojej stratégii využíva.
Od novembra sa každému začne napĺňať e-mailová schránka rôznymi ponukami na čierny piatok alebo inými špeciálnymi sviatočnými zľavami.
Ak však neupútate pozornosť publika formou e-mailu vy, vaši konkurenti to určite urobia. Vašou úlohou je, aby práve ten váš e-mail vynikol medzi hromadou správ.
Vaše tajné zbrane? Segmentácia a personalizácia.
Neznamená to, že vaše e-maily také nie sú. Je však potrebné sa uistiť, že správy sú optimalizované aj pre mobilné zariadenia. Váš e-mail by nemal byť len jedným z mnohých.
Existujú štatistiky, ktoré vám povedia, kedy je najvhodnejší čas posielať e-maily. Problém je v tom, že aj vaši konkurenti môžu čítať rovnaké články ako vy. Zabudnite na osvedčené postupy a rozložte posielanie e-mailov počas dňa.
7. Buďte spoločensky zodpovední
Zákazníci uprednostňujú spoločenskú zodpovednosť podnikov viac ako kedykoľvek predtým. Viac ako ¾ z nich sú podľa výskumu AFLAC motivovaní k nákupu od spoločností, ktoré pracujú na tom, aby bol svet lepší.
To znamená, že praktizovanie sociálnej zodpovednosti – či už ide o darovanie časti vašich ziskov na charitu, vytváranie produktov šetrných k životnému prostrediu alebo niečo úplne iné – nie je len etická vec. Má to zmysel aj pre biznis.
Ak ste v tomto smere nováčik, začnite niečím, čo súvisí s vašou značkou. Napríklad obchod so zvieracími potrebami môže podporiť útulok pre psov alebo záhradnícka značka môže podporiť enviromentálnu neziskovú organizáciu.
V oboch prípadoch budú chcieť zákazníci podporiť dobrú vec a tak sa môžu rozhodnúť nakúpiť radšej u vás ako pri konkurencii. Je tiež pekné takto pomôcť veci, na ktorej vám záleží a obdarovať niekoho počas sviatočných dní. Koniec koncov, toto obdobie je na to ako stvorené.
Nech už podporujete akúkoľvek vec, nezabúdajte byť úprimní. Vaši zákazníci nie sú hlupáci a rýchlo rozpoznajú rozdiel medzi spoločnosťou, ktorá sa zaviazala byť zodpovednou a tou, ktorá nie.
8. Vyskúšajte nové platformy
Boli ste niekedy v pokušení spustiť kampaň napríklad na TikTok alebo na Instagram Live? Nečakajte na nový rok, aby ste to vyskúšali. Teraz je ten správny čas na otestovanie nového marketingového kanálu.
Aj keď využívanie už známych kanálov môže byť menej stresujúce, neexistuje žiadna záruka, že budú také efektívne. Je dobre zdokumentované, že nové platformy sa využívajú stále častejšie.
Využitie novej platformy berte ako experiment. Nezáleží na tom, ak zlyháte. Môže vám to však priniesť novú skúsenosť, ba dokonca môžete objaviť platformu, ktorá bude pre váš biznis výhodná a využívať ju na inzerovanie v nasledujúcich rokoch.
9. Urobte si plán dlhodobého úspechu
Náš posledný marketingový tip prakticky nezahŕňa len sviatočné obdobie.
Otázkou je, ako získať čo najväčšiu návratnosť z toho, čo investujeme do sviatočného obdobia, počas celého roka?
Ak sú vaše reklamy na povedomie o značke úspešné, váš web navštívi veľa ľudí. Dúfajme, že väčšina z nich aj uskutoční nejaký nákup. Ak nie, musíte hľadať spôsoby, ako počas zvyšku roka zacieliť na túto skupinu, aby neboli vaše počiatočné výdavky na reklamu zbytočné.
Jedným z najlepších spôsobov sú retargetingové reklamy (z angl. retargeting ads) na Google alebo Facebooku. Sú cielené na publikum, ktoré už o vás prejavilo záujem, ale z vašej stránky si zatiaľ nič nekúpili. Ide o neuveriteľne efektívnu reklamnú stratégiu a jeden z najlepších spôsobov, ako udržať vašu značku v povedomí aj počas nového roka.
Záver
Sviatočné obdobie je plné príležitostí na digitálne marketingové stratégie, ktoré môžete využiť a tým si zaistiť najlepšiu sezónu počas roka.
Ak ste to tento rok v predsviatočnom období nestihli, ďalší rok vám dáva dostatočný priestor prichystať si plán včas a využiť tak rôzne marketingové stratégie.
Začnite testovaním jednej alebo dvoch stratégií, ktoré sme vyššie uviedli. Potom sa uistite, že robíte všetko pre to, aby ste zlepšili svoje konverzie a udržali svoje tržby vysoké aj po sviatočnom období.
Zdroj: https://neilpatel.com/blog/digital-marketing-holiday-tips/