Linkbuilding patrí medzi dôležité nástroje SEO optimalizácie. Cieľom linkbuildingu je zvyšovanie počtu odkazov, ktoré privedú návštevníkov na vašu web stránku. Rovnako vylepšujú aj vaše umiestnenie vo vyhľadávaní.
Linkbuilding je dlhodobá činnosť, ktorej sa treba pravidelne venovať aby boli výsledky kvalitné a viditeľné. Dá sa nazvať aj referenciami v online svete. Kedysi sa firmy nezameriavali na kvalitu ale kvantitu spätných odkazov. Dnes je to však inak.
Nezáleží na tom, koľko máte odkazov pokiaľ nie sú relevantné. Najkvalitnejšie odkazy sú tie, ktoré sa nachádzajú na stránkach s dobrých hodnotením a podobným zameraním ako vaša web stránka.
Možnosti linkbuildingu
Sociálne siete – Máte vytvorený profil na Facebooku, Instagrame, Youtube, Google+, Twitteri, Pintereste a množstva ďalších sociálnych kanálov? Časom prídete na to, že všetky profily spravovať nestíhate a okrem toho si uvedomíte, že vaša cieľová skupina sa na danej sociálnej sieti nemusí vôbec nachádzať.
Správne sociálne médium by ste si mali vyberať podľa vašej cieľovej skupiny a zamerania vášho podnikania. Predávate kozmetiku a chcete zaujať ženy na instagrame alebo ponúkate webové služby a chcete zaujať podnikateľov? Ak si vyberiete správny kanál je dôležité vytvoriť zaujímavý a pútavý obsah, ktorý priláka a udrží návštevníkov na vašom webe.
Linkbaiting – v podstate je to pasívny linkbuilding. Ide vlastne o budovanie zaujímavého a pútavého webového obsahu (článkov, videí, popisov,..), na ktorý budú návštevníci vášho webu intenzívne odkazovať z vlastnej iniciatívy. Spätné odkazy tak vznikajú prirodzenou cestou. Linkbaiting sa dá nazvať aj metódou linkbuildingu. Spätné odkazy pomocou linkbaitingu získate, ak sa na vašom webe nachádza:
– kvalitný a pútavý obsah,
– kontroverzný obsah,
– užitočný obsah,
– tajné informácie,
– zaujímavé rozhovory,
– hot témy,
– vtipný obsah a pod.
Anchor text – je „viditeľný a klikateľný“ text odkazu, z hľadiska SEO jeden z najdôležitejších prvkov spätného odkazu. Je to časť textu alebo fráza, na ktorú keď uživatelia kliknú, presmeruje ich na odkaz, ktorý obsahuje. Dávajte si pozor aby anchor text obsahoval kľúčové slová, ktoré nie sú na viacerých stránkach rovnaké. Prelinkovanie slova “tu” nie je práve najlepšia voľba.
Blog – Vytvorte si blog alebo službu, ktorá bude obsahovať kľúčové slová aj v názve. Nezabudnite dodržiavať kvalitu obsahu! Splogov (spam blogov) je už naozaj plný internet.
Budovanie spätných odkazov je pravidelná aktivita. Ak vybudujete za krátky čas veľký počet odkazov a potom nevyvíjate žiadnu aktivitu, je to neprirodzené. Odkazy musia pribúdať pravidelne, postupne a nie naraz.
Nepovolené stratégie
Google zásadne bojuje proti umelému (neprirodzenému) linkbuildingu. Dohliadajú na to algoritmy Panda a Penguin. Starajú sa o to, aby kvalitné stránky mali vo vyhľadávanie čo najvyššie umiestnenie a nekvalitné postupne úplne zmizli. Google sa zameriava na organiku, preto sa snažte budovať kvalitné spätné odkazy a dosiahnite, aby sa vaše dobré meno šírilo v online svete.
Black Hat SEO, čiže nepovolené stratégie:
- duplicitný obsah na rôznych doménach
- kopírovanie obsahu konkurencie
- opakované používanie rovnakých kľúčových slov a fráz
- ich používanie na prehustenie obsahu
- obsah s nesúvisiacim textom
- stránky bez informačného obsahu
- skrývanie textu – prefarbenie textu na farby v zápätí stránky
Analýza linkbuildingu
Ak už máte vybudovaní odkazový profil, čiže istý počet odkazov vedúcich na váš web, je dôležité aby pochádzali z relevantných zdrojov. Pýtate sa, ako to zistíte? Vyskúšajte tieto 3 nástroje
- Majestic SEO – tento nástroj má v ponuke bezplatnú registráciu. Ak si ho prepojíte s učtom Google Analytics môžete si zdarma vytvárať reporty.
- Webmaster Tools – najpoužívanejší, taktiež bezplatný nástroj. Pomocou neho zistíte aké stránky a na akú vašu URL adresu najviac odkazujú.
- Open Site Explorer – tento nástroj slúži na zisťovanie autority stránky, ktorá odkazuje na váš web. Rovnako zistí aj z akého anchor textu. Bezplatná registrácia umožňuje porovnanie štatistík s 5 webmi.
Teraz už viete čo linkbuilding je a viete ako ho využiť. Dávajte si však pozor na nepovolené praktiky a snažte sa zvyšovať povedomie o svojej značke alebo mene prirodzene. Samozrejme, výsledky neuvidíte zo dňa na deň. Ak sa však tomu budete venovať pravidelne úspech sa zaručene dostaví.
Zdroj: internet, archív MW.