Dokonalý sprievodca marketingom elektronického obchodu: Na čo by ste sa mali zamerať a ako uspieť?
Odhadom existuje približne 12 až 24 miliónov e-shopov. Online sa môže predávať takmer čokoľvek – od topánok až po pečivo alebo softvér na školenie.
Pri takom množstve konkurencie sa zdá až nemožné vyčnievať z radu.
Väčšina majiteľov e-shopov vôbec netuší, ako efektívne propagovať svoje podnikanie. Buď používajú rovnaké stratégie, ako pri predaji vo svojom kamennom obchode (žiaľ neúspešne) alebo použijú stratégie, ktoré sú určené skôr pre blogy a nie elektronické obchody.
Predaj produktov alebo služieb online si vyžaduje špeciálny prístup. Stratégie, ktoré využívajú miestne podniky totiž nie sú v online svete efektívne.
Ak chcete zvýšiť návštevnosť a predaj na vašom e-shope ste na tom správnom mieste. Poskytujeme vám návod, ako na to. Vysvetlíme vám, prečo je marketing elektronického obchodu iný, aké stratégie je vhodné použiť, a dokonca vám ukážeme niekoľko podnikov elektronického obchodu, ktoré robia marketing správne.
Čo je vlastne marketing elektronického obchodu?
Je to akt využívania marketingových stratégií na zvýšenie povedomia a konverzií pre firmu, ktorá predáva produkty alebo služby online.
Môže mať rôzne ciele, od budovania povedomia o značke až po zvyšovanie predaja za použitia rôznych nástrojov ako je SEO, platené reklamy, sociálne médiá alebo aj sprostredkovateľský marketing (z angl. affiliate marketing).
Marketing elektronického obchodu vs. reklama v elektronickom obchode
Nie je marketing a reklama to isté?
Nie tak celkom.
Marketing elektronického obchodu pokrýva každý aspekt na zvýšenie povedomia o vašej značke. Chcete, aby sa ľudia dozvedeli, kto ste a čo ponúkate. Reklama vstupuje do hry až vtedy, keď už vašu značku spoznajú.
Reklama v elektronickom obchode je súčasťou marketingu, ktorý sa zameriava na zvyšovanie konverzií propagáciou konkrétnych produktov a na zvyšovanie predaja. Môže zahŕňať grafické reklamy, bannerové reklamy, dokonca aj dynamické reklamy.
Typy marketingu elektronického obchodu
Môže vás to jednoducho pohltiť, keď sa pokúšate dozvedieť niečo o digitálnom marketingu.
V nasledujúcich častiach vám načrtneme rôzne spôsoby, ako môžete propagovať svoje elektronické podnikanie.
Nemusíte riešiť hneď všetky stratégie od začiatku. Prečítajte si príručku, získajte cenné informácie a potom začnite s jednou alebo dvoma stratégiami.
Tu sú hlavné typy marketingu elektronického obchodu, ktorým sa budeme venovať:
- platené vyhľadávanie (z angl. paid search),
- SEO,
- obsahový marketing (z angl. content marketing),
- e-mail marketing,
- sociálne média pre e-shopy,
- influencer marketing,
- affiliate, pridružený marketing.
Je to dlhý zoznam, ale pokúsime sa vám to objasniť stručne a jasne. Vysvetlíme vám, čo každý typ znamená, poskytneme rýchly prehľad o tom, ako to funguje, a potom spomenieme niekoľko stratégií, ktoré môžete využiť na dosiahnutie skutočných výsledkov.
Platené vyhľadávanie
Marketing plateného vyhľadávania, tiež nazývaný ako platené reklamy alebo marketing vo vyhľadávaní, využíva platené reklamy na platformách ako je Google alebo Bing na zvýšenie povedomia a neskôr predaja.
Ako to funguje?
- Vyberiete si platformu, ktorú chcete využiť, napríklad Google Ads.
- Na platforme sa zaregistrujete a vytvoríte si účet.
- Vytvoríte si kampaň, ktorá udrží podobné reklamy pohromade.
- Nahrajte obrázok a pridajte kópiu na vytvorenie reklamy.
- Vyberte si cieľové publikum, napríklad podľa demografických údajov, polohy, alebo právania používateľov. Zacielenie sa môže líšiť podľa platformy.
- Zvoľte svoj rozpočet.
- Publikujte vašu reklamu.
Reklamy v platenom vyhľadávaní sa môžu zobrazovať v hornej časti výsledkov vyhľadávania takto:
Tiež sa môžu zobraziť ako reklamný banner a na rôznych webových stránkach – grafické reklamy (z angl. display ads).
Stratégie
Reklamy v platenom vyhľadávaní sú skutočne efektívnym spôsobom, ako budovať povedomie o značke a podporiť predaj pre podniky elektronického obchodu. Keď s nimi však začínate, môže to byť pre vás dosť mätúce.
Tu je pár stratégií, ktoré vám pomôžu s využitím platených reklám:
- Zaregistrujte sa v Google Shopping Ads: Tieto reklamy sa zobrazujú pri vyhľadávaní kľúčových slov s vysokým zámerom (napr. kúpte si šaty na ples) a môžu byť bezplatné. Registrujte sa do služby Merchant Center a nahrajte tam váš inventár.
- Využite retargeting: Retargetingové reklamy vám umožnia osloviť ľudí, ktorí už s vami boli v spojení na sociálnych sieťach, vašej webovej stránke alebo dokonca prostredníctvom e-mailu. Tieto reklamy majú oveľa vyššiu mieru konverzie.
- Publikum zacieľte starostlivo: Pri platených reklamách budete vo všeobecnosti platiť za každé kliknutie, takže pomocou zacielenia obmedzte svoje publikum čo najviac. Použite vylučujúce kľúčové slová, aby sa vaše reklamy nezobrazovali pri nesúvisiacich vyhľadávaniach.
Existuje však množstvo ďalších platených marketingových stratégií. Ak potrebujete pomoc, sme tu pre vás.
SEO – optimalizácia pre vyhľadávače (z angl. search engine optimization)
Marketing vo vyhľadávačoch pre e-shop je stratégia zameraná na zvýšenie návštevnosti z vyhľadávačov na vašej webovej stránke. Zahŕňa platené reklamy, ale aj SEO.
Keďže sme sa už plateným reklamám venovali, táto časť bude zameraná na organické hodnotenie vo vyhľadávačoch.
Najprv si spravte prieskum kľúčových slov, aby ste zistili, aké výrazy používatelia zadávajú do vyhľadávačov, keď hľadajú produkty, ktoré predávate. Môže vám pomôcť napríklad nástroj Ubersuggest tým, že vám ukáže objemy vyhľadávania – koľko ľudí hľadá konkrétny výraz, konkurenciu a súvisiace kľúčové slová, ktoré treba zvážiť.
Okrem toho existuje aj veľa priamych stratégií SEO pre e-shopy, ktoré môžete využiť. Tu je pár z nich:
Stratégie
Získavanie organickej návštevnosti nie je len o kľúčových slovách, aj keď je to hlavná zložka. Tiež je dobré sa uistiť, že na vašom e-shope využívate osvedčené postupy Google, aby ste si bezplatnú organickú návštevnosť mohli vychutnať.
Tu je niekoľko stratégií pre marketing vo vyhľadávaní, ktoré môžete využiť:
- Pridajte originálny obsah na produktové stránky: Nekopírujte obsah z iných webových stránok alebo od iných dodávateľov. Vytvorte si vlastný, nový, originálny obsah, ktorý popisuje váš produkt alebo ponuku v jazyku, ktorý ľudia využívajú pri vyhľadávaní.
- Skontrolujte rýchlosť stránky: Nízka rýchlosť vášho webu môže ovplyvniť celkový dojem používateľa a vaše hodnotenie vo vyhľadávaní. Ak chcete zistiť, aká rýchly je váš e-shop, môžete využiť nástroj PageSpeed od Google.
- Pre každú stránku využite jedinečné meta popisy: Môže byť lákavé použivať rovnaké alebo podobné meta popisy na stránkach pre vaše produkty – napríklad červený pár bežeckých topánok a modrý pár. Môže sa to však prejaviť ako duplicitný obsah, ktorý vám neprinesie žiadnu láskavosť u spoločnosti Google. Uistite sa, že všetok obsah, vrátane meta popisov je jedinečný.
Obsahový marketing
Obsahový marketing (z angl. content marketing) je strategický prístup k vytváraniu, publikovaniu a propagácií obsahu na účely zvýšenia návštevnosti, budovania povedomia o značke a zvyšovania predaja na e-shope.
Môže sa týkať publikovania obsahu na vašej vlastnej webovej lokalite, hosťovania na iných blogoch, vytvárania videí, hosťovania webinárov a písania elektronických kníh. Môže byť vysoko efektívny, avšak je mnoho podnikov, ktoré sa snažia vytvoriť vysokokvalitný obsah.
Je to preto, že mnohé značky sa priamo vrhajú do presadzovania konverzií.
Namiesto písania, prečo je váš produkt najlepší, by sa e-shopy mali zamerať na poskytovanie hodnoty pre svoje publikum.
Napríklad módna spoločnosť môže napísať e-knihu o tom, ako nájsť správne šaty na ples, zatiaľ, čo spoločnosť vyrábajúca matrace môže napísať blogový príspevok o tom, prečo je dôležité pravidelne vymieňať matrac.
Zameraním sa na témy, ktoré zaujímajú vaše publikum, si budujete dôveru a povedomie o značke.
Stratégie
Obsahový marketing by mal byť zameraný na poskytovanie hodnoty pre publikum. Pre e-shopy to však môže byť niekedy náročné. Tu je niekoľko spôsobov, ako využiť obsahový marketing na rast vašej značky:
- Publikovanie sprievodcov darčekmi: Ak predávate spotrebné produkty, ktoré je možné kúpiť ako darček, zvážte vytvorenie sprievodcov darčekmi počas sviatkov. Nemusíte však zdieľať len vaše produkty. Na pridanie hodnoty môžete používateľom poskytnúť rôzne návody, typy alebo niečo, čo ich určite zaujme.
- Vytvárajte produktové videá: Jednou z najväčších výziev pre spoločnosti je prekonať váhanie. Zatiaľ čo je online nakupovanie stále zaujímavejšie, mnoho ľudí uprednostňuje priamy kontakt s produktom. Produktové videá sú preto super vecou. Ukážte zákazníkom ako váš produkt vyzerá alebo ako fungujú jeho funkcie.
- Zdieľajte často kladené otázky: Stránka s často kladenými otázkami môže zlepšiť používateľskú skúsenosť tým, že rýchlo poskytne informácie, ktoré vaši potenciálny zákazníci potrebujú. Môže tiež znížiť požiadavky na podporu, ktorými ľudia vašu spoločnosť pohlcujú. Stránky s častými otázkami sú tiež skvelé na zlepšenie SEO, vďaka čomu sú výhrou po všetkých stránkach.
Existuje mnoho spôsobov, ako môžete začať s obsahovým marketingom pre váš e-shop. Musíte len nájsť to pravé, čo vašej značke sedí a vyhovuje.
E-mail marketing
E-mailový marketing je jedným z najefektívnejších pre vaše webové stránky elektronického obchodu.
Je to preto, že skoro každý má a používa e-mail – a neexistujú na to žiadne algoritmy, ktorými by sa dalo zaoberať, ako pri sociálnych médiách. Každý e-mail, ktorý odošlete, sa dostane k potenciálnym zákazníkom (ak budete dodržiavať pravidlá, aby ste sa vyhli tomu, že váš e-mail skončí v spame).
E-mail môže budovať povedomie o značke, podporovať predaj, uvádzať na trh nové produkty, dokonca ponúkať darčeky alebo obnoviť opustené košíky.
Začnite vytvorením zoznamu e-mailov. Ponúknuť návštevníkom vašej stránky malú zľavu alebo dopravu zadarmo je jednoduchý spôsob, ako si zostaviť zoznam.
Stratégie
Zo všetkých marketingových stratégií elektronického obchodu na tomto zozname, môže byť e-mail najúčinnejší. Je to tiež jedna z najuniverzálnejších stratégií. Tu je návod, ako využiť e-mailový marketing pre váš e-shop:
- Použite prispôsobenie na odosielanie relevantnejších e-mailov: Segmentujte e-maily alebo využite prispôsobenie na odosielanie e-mailov používateľom, ktoré sú relevantné pre ich záujmy.
- Posielajte pripomenutia košíka s cieľom podporiť konverzie: Jedna štúdia zistila, že podniky elektronického obchodu, ktoré posielajú e-maily o opustení košíka generuje viac ako 60 miliónov USD na dodatočnom predaji.
- Uistite sa, že vaše e-maily sú responzívne pre mobilné zariadenia: Väčšina používateľov e-mailov ich kontroluje na svojich telefónoch. Nepoužívajte príliš veľa obrázkov a otestuje svoje e-maily na mobilných zariadeniach.
Marketing na sociálnych sieťach
Priemerný používateľ internetu strávi na sociálnych sieťach takmer dve a pol hodiny denne. Ešte lepšie je, že jeden z troch spotrebiteľov používa sociálne médiá špeciálne nato, aby sa dozvedel o nových produktoch a značkách.
Vďaka tomu sú sociálne siete ideálnym miestom na propagáciu vášho e-shopu.
Existujú dva hlavné spôsoby marketingu na sociálnych sieťach:
Organické príspevky už však nemajú taký dosah ako predtým. Ak nie je vaša značka veľmi populárna, využívaním organických príspevkov veľký záujem nedosiahnete.
Naopak, platené reklamy môžu byť veľmi efektívne. Za pár eur na deň môžete propagovať príspevky a osloviť tisíce potenciálnych zákazníkov. Podobne ako reklamy v platenom vyhľadávaní môžu byť zacielené, takže si môžete vybrať publikum, ktoré sa zaujíma o konkrétne produkty, služby, žijú v určitej oblasti, atď.
Začnite tým, že zistíte, čo vašich zákazníkov zaujíma. Uprednostňujú krátke videá na TikTok alebo dlhší obsah na YouTube? Sú to používatelia Facebooku?
Momentálne najpopulárnejšie platformy sociálnych sietí sú tieto:
Zistite, kde sa vaše publikum nachádza na základe demografických údajov. Na začiatok si skúste vybrať jednu alebo dve platformy.
Ak chcete začať používať platené reklamy na sociálnych sieťach, môžete to najprv skúsiť s menším rozpočtom (napríklad 10€/deň) a otestujte, na čo publikum najviac zaberá. Keď zistíte, čo funguje, môžete investovať viac zo svojho rozpočtu.
Ak chcete organicky propagovať svoje podnikanie v oblasti elektronického obchodu prostredníctvom sociálnych sietí, zdieľajte mix obsahu. Je v poriadku uverejňovať svoj vlastný obsah. Avšak, uverejňovaním obsahu od iných autorov, o ktorých sa ľudia zaujímajú, môžete zvýšiť príťažlivosť vašej stránky.
Stratégie
Sociálne siete môžu byť pre e-shopy zlatou baňou. Tieto tri stratégie vám v tom určite pomôžu:
- Vyberte si platformu, ktorá je pre vašich používateľov najpríťažlivejšia: Existujú desiatky sociálnych platforiem, nesnažte sa využívať ich všetky naraz. Namiesto toho radšej zistite, ktorá z nich je pre vašich používateľov najpríťažlivejšia a tú aktívne využívajte.
- Pamätajte na pravidlo tretín: Sociálne siete sú o budovaní vzťahov, takže nezverejňujte len príspevky o produktoch. Jedna tretina vášho obsahu by mala byť o vás, jedna o vašom odvetví alebo o obsahu, ktorý vaši používatelia považujú za zaujímavý a jedna tretina o osobných interakciách a budovaní značky.
- Používajte platené reklamy na opätovné zacielenie návštevníkov stránok: Retargeting môže byť veľmi efektívnym spôsobom, ako priviesť používateľov späť na vašu webovú stránku.
Influencer marketing
Influencer marketing je stratégia, pri ktorej značky spolupracujú so známymi online tvorcami, nazývanými influenceri, s cieľom propagovať svoje produkty alebo služby. Na sociálnych sieťach je to bežné, že celebrity zarábajú firme milióny, a to len propagáciou produktov.
Influencer marketing funguje pre značky akejkoľvek veľkosti. Ak máte menší rozpočet, zvážte partnerstvo s mikroinfluencermi, ktorí majú o niečo menšie publikum.
Začnite vyhľadávaním populárnych hashtagov vo vašom odvetví na stránkach ako Instagram alebo TikTok. Sledujte používateľov, ktorí často uverejňujú príspevky s podobnými produktmi. Všímajte si, akú mieru zapojenia od publika získavajú, pretože nízka angažovanosť môže naznačovať, že väčšina ich sledovateľov sú roboty.
Na vyhľadávanie influencerov vo vašom odvetví môžete použiť aj platformy influencer marketingu. Tieto platformy tiež pomáhajú sledovať vplyv vašej kampane a spracovávať platby.
Stratégie
Marketingové kampane influencerov budujú dôveru u ľudí, ktorí už s vašou stránkou komunikovali. Tu je niekoľko stratégií na vybudovanie efektívnej influencer marketingovej kampane:
- Vytvorte si svoje sociálne kanály skôr, ako sa pustíte do influencer marketingu: Skôr ako začnete pracovať s influencerom, venujte nejaký čas vybudovaniu svojich vlastných sledovateľov a vytvorte si efektívny plán uverejňovania príspevkov na sociálnych sieťach.
- Nájdite influencerov, ktorí zodpovedajú štýlu vašej značky: Spojte sa s influencermi, ktorí sa k vašej značke hodia, a už komunikujú s publikom prostredníctvom vašich produktov.
- Venujte pozornosť ich aktuálnej miere zapojenia: Každý si môže kúpiť sledovateľov, takže nie každý influencer musí byť efektívny len preto, že má miliónové publikum. Venujte pozornosť počtu lajkov a komentárov, ktoré dostávajú.
Pridružený (affiliate) marketing
Affiliate marketing je typ marketignu založeného na výkonnosti, kde stránka alebo influencer propaguje značku výmenou za malé percento z predaja. Je to bežná stratégia, ktorú používajú blogeri, ktorí propagujú napríklad produkty Amazonu alebo webové stránky, ktoré píšu o softvéroch, ako napríklad hostingové služby, či nástroje SEO.
Je to mimoriadne efektívne a cenovo dostupné, pretože sprostredkovateľovi platíte iba vtedy, keď predáte nejaký produkt.
Ak chcete začať, budete potrebovať pridružený odkaz na sledovanie predaja od každého pridruženého partnera. G2 má zoznam najlepších affiliate softvérových riešení. Existuje aj niekoľko doplnkov WordPress (z angl. WP plugins), ktoré generujú kódy a sledujú predaj.
Stratégie
Affiliate marketing je bežnou stratégiou, ktorú e-shopy využívajú. Pomocou vyššie uvedených nástrojov môžete nastaviť plnohodnotný program alebo ponúknuť zákazníkom vlastný kupón s kódom, ktorý môžu ďalej darovať ich priateľom alebo ďalším kontaktom.
Tu sú tri stratégie na vybudovanie efektívnej affiliate marketingovej kampane:
- Urobte prieskum, koľko percent affiliate partnerov je vo vašom odvetví: Ak budete vaša ponuka príliš malá, nikto sa nezúčastní. Ak bude naopak príliš motivujúca, môže to byť kontraproduktívne. Zistite, čo ponúkajú iné podniky na pridružené programy a vypočítajte si cenu za akvizíciu skôr, ako sa rozhodnete, koľko ponúknuť.
- Zaveďte sledovanie: Ak chcete vedieť, do akej miery vám partneri pomáhajú predávať vaše produkty, musíte sledovať ich predaj. Pomôcť vám môžu napríklad UTM kupóny s kódmi. Väčšina platforiem affiliate marketingu sa o sledovanie postará za vás.
- Vytvorte na svojej lokalite pridruženú stránku: Vytvorte si vstupnú stránku so všetkými informáciami, ktoré potenciálne pridružení partneri potrebujú, vrátane toho, ako sa stať pridruženým subjektom, aké ponúkate provízie alebo aké sú vaše pravidlá a obmedzenia.
Záver
Vybudovanie úspešnej webovej stránky elektronického obchodu nie je jednoduché, ale tieto marketingové stratégie vás dovedú k osloveniu väčšieho publika a zvýšeniu vášho predaja. Aj keď je každé podnikanie iné, navrhujeme začať napríklad marketingom na sociálnych sieťach alebo platenými reklamami.
Ak potrebujete niekoho, kto vám s tým môže pomôcť, sme tu pre vás.