Nájsť najlepší spôsob, ako vytvoriť email marketingovú stratégiu, môže byť obrovským záväzkom.
Rozdelenie email marketingovej kampane na skupiny a presné zameranie sa na konkrétnych zákazníkov môže výrazne zvýšiť úspešnosť vašej kampane a celkovo pomôcť podnikaniu.
Avšak aby to nebolo skľučujúce, tento článok vám ukáže niekoľko rýchlych taktík pre rozdelenie email marketingu, ktoré môžete začať používať už aj dnes.
1. Demografia
Mnoho obchodníkov najprv začína svoju stratégiu rozdelenia emailov pomocou demografických údajov. Vek, pohlavie, pozícia a úroveň príjmu vám môžu povedať veľa o potrebách a záujmoch človeka.
Čím viac informácií o svojom publiku získate v procese registrácie, tým viac možností budete mať na demografické rozdelenie. Buďte však opatrní, pretože príliš veľa informácií môže ľudí odradiť od registrácie.
Vopred sa rozhodnite, ktoré metriky sú pre vašu firmu najdôležitejšie, a zahrňte tieto otázky do procesu registrácie.
2. Výsledky prieskumu
Jedným z najjednoduchších spôsobov rozdelenia podľa demografických údajov je prostredníctvom formuláru na web stránke. Platforma email marketingu vám umožňuje prispôsobiť vaše otázky týkajúce sa registrácie emailu alebo použiť doplnok na vytvorenie polí na prihlásenie.
Niektorí obchodníci sú minimalisti, ktorí požadujú iba e-mailovú adresu, aby sa mohli prihlásiť do svojho zoznamu adries.
To je v poriadku – stále máte prístup k jemným údajom o zákazníkoch, ktoré ste získali prieskumom.
Avšak prostredníctvom prieskumu môžete získať aj cenné demografické informácie a náhľady na individuálny vkus, preferencie a presvedčenia, ktoré pomôžu pri cielení vašich stratégií.
3. Email zapojenie
Ďalším jednoduchým spôsobom, ako rozdeliť svoje zoznamy, je pozrieť si štatistiky interakcií s emailom.
Hlavnými metrikami sú miera otvorenia a miera prekliknutia.
Používateľov môžete deliť podľa interakcie tak, že označíte aktívnych a neaktívnych. Napríklad niekto, kto neotvoril vaše emaily tri mesiace. Následne k tomu môžete vytvoriť špecializovanú kampaň určenú na opätovné zapojenie vašich neaktívnych odberateľov.
Prípadne sa môžete zamerať na predplatiteľov, napríklad odošlete email s oznámením o plánovanom výpredaji a každého, kto sa preklikne, môžete kategorizovať ako „záujemca“. Potom môžete vytvoriť špeciálnu kampaň a ďalej ich zacieliť ako pravdepodobných kupujúcich z predaja.
Ak používate Sendinblue (po novom Brevo), segmentácia podľa zapojenia je jednoduchá:
Tu sa dozviete viac ako na newsletter: https://modernewebstranky.sk/ako-na-newsletter/
4. Minulé nákupy
Ďalšou ľahko implementovateľnou stratégiou rozdelenia emailov je pozrieť sa na minulé nákupy.
Keď už viete, čo oslovuje konkrétnych zákazníkov, môžete im poslať email s odporúčaním na podobné položky alebo doplnky, ktoré by sa hodili k ich predchádzajúcemu nákupu.
Prípadne, ak si zákazník kúpi niečo, čo si vyžaduje výmenu, doplnenie alebo obnovenie, môžete mu poslať cielené emaily, aby ste splnili jeho potenciálne potreby.
5. Vynaložená suma
Ak predávate rad položiek vysokej a nízkej ceny, vynaložená suma môže byť vynikajúcou stratégiou pre rozdelenie.
Použite vašu históriu zákazníckych výdavkov na určenie, ktorí zákazníci si pravdepodobne kúpia drahšie položky a zákazníci, ktorí prejavia záujem o cenovo dostupnejšie položky.
Potom môžete posielať cielené emaily s produktmi každej osobe v rámci rozpočtu.
6. Pozícia v predajnom lieviku (tzv. sales funnel)
Môžete tiež rozdeliť svojich zákazníkov podľa toho, kde sa vaše publikum nachádza v predajnom lieviku (tzv. sales funnel). Tí čo sú v hornej časti lievika by mali dostávať inak zacielené emaily ako tí v dolnej časti.
Ak ste sa ešte s pojmom sales funnel alebo predajný lievik nestretli, viac sa dočítate v článku: https://modernewebstranky.sk/9-trendov-ako-zvysit-navstevnost-pomocou-obsahoveho-marketingu/
Napríklad pre skupinu úplne nových predplatiteľov by emaily mali byť zovšeobecňované a poskytovať rozsah informácii o produktoch alebo službách, ktoré ponúkate. Čiže pripraviť si sériu uvítacích emailov, ktoré zákazníkom predstavia vašu značku.
Predpokladajme však, že sú na vašom zozname už zákazníci nejaký čas a interagujú sa iba s určitým obsahom emailov (napríklad kliknutím na odkaz). V takom prípade môžete tieto informácie použiť na určenie presných záujmov vašich zákazníkov a na odosielanie cielenejších emailov týkajúcich sa daného produktu alebo služby.
7. Správanie web stránok
Viac informácií o návštevníkoch získate aj sledovaním správania vašich web stránok. Môžete napríklad začať prispôsobovať svoje emaily podľa konkrétnych stránok, ktoré navštívili. Dobrou správou je, že to nie je jediná možnosť. Existujú nástroje ako:
Google Analytics: Používatelia môžu sledovať rôzne aspekty svojich webových stránok, ako sú zobrazenia stránky, zdroje návštevníkov a správanie používateľov. Okrem toho ponúka podrobné správy o aktivitách návštevníkov vrátane zobrazení stránok, časov strávených na stránke a podrobností o polohe.
Viac o tom ako si vytvoriť Google Analytics pre svoju webovú stránku sa dočítate v našom článku: Vytvorenie vlastníctva GA4
8. Čas od posledného nákupu
Čas od posledného nákupu je cennou stratégiou pri rozdeľovaní emailov. Nemá zmysel hádzať do kopy zákazníka, ktorý u vás naposledy nakúpil pred mesiacmi, s tým, ktorý si niečo kúpil minulý týždeň.
Namiesto toho by ste ich mohli rozdeliť do dvoch veľkých skupín:
1. Častí kupujúci
Oddeľte tých, ktorí sú vám najvernejší. Vaša značka má nielen podporovať opakované nákupy, ale tiež rozvíjať vzťahy so svojimi hlavnými zákazníkmi.
Táto skupina od vás niečo nakupuje aspoň 1x mesačne. Majú radi vašu značku a zaujímajú sa o vaše produkty, preto ich zacielite podľa:
- Plánu aktualizácií
- Ponuky propagačných akcií
- Propagácie nových funkcií alebo produktov
2. Jednorazoví zákazníci
Táto skupina si kúpila jeden z vašich produktov pred šiestimi mesiacmi, no nevrátila sa. Alebo možno bývali častými kupujúcimi, len sa prepadli v databáze, keďže dlhšie nič nenakúpili.
Pozorne si skontrolujte, kedy si kupujúci naposledy kúpili váš produkt. Pozerajte aj na to, čo si zakúpili a koľko minuli pri nákupe.
Následne môžete svoje emaily zacieliť tak, že ich pritiahnete späť k svojej značke:
- Ponúknite personalizované zľavy na predchádzajúce nákupy
- Zdôraznite pozitívne vlastností spoločnosti
- Odosielajte upomienky na obnovenie spolupráce
- Ponúknite vylepšené príslušenstvo
9. Osobné záujmy
Táto taktika je o niečo pokročilejšia, ale so správnymi nástrojmi je stále pomerne jednoduchá.
Podrobné informácie o osobných záujmoch predplatiteľov môžete získať vytvorením používateľských profilov na svojej web stránka alebo pomocou centra odberu emailov. Takéto informácie môžete napríklad získať pomocou Google formulára.
Svoje publikum môžete požiadať, aby pri registrácii uviedlo svoje preferencie, a poskytnúť im veľa príležitostí na ich aktualizáciu, ako napríklad tým, že vo vašich emailoch poskytnete výzvu na akciu.
Ak požiadate svojich predplatiteľov, aby uviedli svoje preferencie, budete sa na nich vedieť zacieliť podľa ich skutočných záujmov.
Pomocou nástrojov email marketingu, si môžete vytvoriť vlastné zoznamy predplatiteľov. Potom stačí pridať preferencie do každého e-mailu, ktorý odošlete.
10. Opustené nákupné košíky
Toto môže byť menej zrejmá stratégia rozdelenia emailov, ale prečo sa nezacieliť na svojich zákazníkov, ktorí opustili košík?
Podľa Baynard Institute je priemerná miera opustenia košíka 69,99%. Existuje viacero dôvodov prečo sa zákazníci tak rozhodnú:
- Prehliadače, ktoré porovnávajú ceny
- Nakupujúcich odrádzajú dodatočné náklady (doprava atď.)
- Spotrebitelia, ktorí skúmajú možnosti darčekov
- Kupujúci si ukladajú položky na neskôr
A tu prichádza vaša príležitosť. Môžete zákazníkom poslať email s pripomienkou, že ich košík je stále k dispozícii:
Ak napríklad údaje odhalia, že určité segmenty zákazníkov s väčšou pravdepodobnosťou opustia svoje košíky po zistení nákladov na dopravu, môžete ponúknuť bezplatnú dopravu pre objednávky nad konkrétnu hodnotu alebo poskytnúť alternatívne možnosti dopravy.
11. Pracovné roly (pre B2B „Business to Business“)
Oddelením svojich zákazníkov podľa pracovnej pozície môžete jednoducho prispôsobiť svoje emaily tak, aby vyhovovali potrebám konkrétneho publika.
Prvým krokom pri delení zákazníkov podľa pracovných rolí je identifikácia kategórií, ktoré sú pre vašu cieľovú skupinu najrelevantnejšie. Napríklad v závislosti od typu produktov/služieb, ktoré ponúkate, by ste sa mohli zamerať na nasledujúce:
- Vedúci pracovníci
- Podnikatelia
- Kreatívci
Takto môžete vytvárať samostatné zoznamy pre rôzne kategórie. A každý odoslaný email sa dostane k vybranému publiku so správne prispôsobeným obsahom, ktorý zodpovedá ich záujmom a potrebám.
12. Vstupný bod
Vstupné body označujú počiatočný spôsob interakcie zákazníka s vašou značkou alebo službou. Môže to byť cez:
- Reklamu
- Odporúčanie od iného zákazníka
- Registračný formulár na vašej webovej stránke
Rozdelením zákazníkov podľa ich vstupného bodu môžete prispôsobiť obsah, ktorý priamo hovorí o úrovni ich záujmu a nákupných návykov.
13. História nákupov
Toto je možno jedna z najzrejmejších email marketingových stratégií. Pri zobrazení histórie nákupov môžete pochopiť, čo:
- vaši zákazníci chcú
- kupujú najčastejšie
- príslušenstvo/opakované nákupy, ktoré môžu potrebovať
Používanie histórie nákupov ako základu pre segmentáciu vám tiež poskytuje cenné informácie o správaní každého zákazníka: čo sa im páči, čo nie, kedy u vás naposledy nakúpili a ďalšie. Tieto údaje môžete použiť na vytváranie osobných emailov povzbudzujúcich zákazníkov k opätovnému nákupu alebo dokonca k inovácii svojich súčasných nákupov.
Záver
Existuje jednoduchý dôvod, prečo delenie email marketingu funguje: poskytuje osobný kontakt, ktorý vyhovuje potrebám vašich zákazníkov.
Odosielaním cielených emailov svojim odberateľom, ktoré sú prispôsobené vzorcom správania a míňaniu vašich zákazníkov, môžete zvýšiť mieru zapojenia, počet konverzií a podporiť dlhodobú vernosť zákazníkov.
Zdroj: https://neilpatel.com/blog/email-marketing-segmentation-strategies/